Page 60 - Vizyon 24
P. 60
TÜRKİYE’NİN YILLARA GÖRE ÇELİK ÜRETİMİ
• 2019 yılında 33,7 milyon ton,
• 2020 yılında 35,8 milyon ton,
• 2021 yılında 40 milyon ton
• 2022 yılında 35.1 milyon ton
• 2023 yılında 34 milyon ton
TÜRKİYE’NİN SON 5 YILLIK ÇELİK İHRACATI
• 2019 yılında 14,3 milyon ton
• 2020 yılında 12,5 milyon ton
• 2021 yılında 23.9 milyon ton
• 2022 yılında 20 milyon ton
• 2023 yılında 14 milyon ton
yaşanan deprem felaketi, ana ihracat Türk çelik sektörünün toplam çelik milyon tona çıktığına dikkat çeken
pazarı olan AB’deki talep düşüklüğü, ürünleri ihracatında, Ortadoğu/Körfez Aslan, “Nihai ürünlerde net ihracatçı
enflasyon ve Rusya-Ukrayna ülkeleri AB’den sonra %24,6 ile ikinci konumunda yer alıyorduk. 2015
savaşının global etkileri ve iç pazarda en yüksek paya sahip. Kızıldeniz’deki yılından bu yana Türkiye çelik
durgunluk yaşaması üretimin krizi Yemen başta olmak üzere bu ürününde ilk kez net ithalatçı konu-
düşmesine yol açtı. bölgedeki ihracat pazarlarımızı olumsuz muna düştük” dedi.
yönde etkileyecek.
İSRAİL-FİLİSTİN SAVAŞI VE Avrupa Yeşil Mutabakatı’nın sektör
KIZILDENİZ KRİZİ İHRACATI Çelik İhracatçıları Birliği (ÇİB) Başkanı üzerinde etkileri daha baskın olacak
OLUMSUZ ETKİLEYECEK Adnan Aslan: ÇİB Başkanı Adnan 2024 yılında Türk çelik sektörünün
İsrail-Filistin savaşının ardından Aslan, “2022’de ihracatımız 20 milyon üretim metotları hammadde kaynakları
Yemen’deki Husiler’in, 2023 yılının tonun üzerine çıkmıştı. 2023’ün ve Avrupa Yeşil Mutabakatı’nın sektör
son aylarında başlayan Kızıldeniz’de tamamında ise 14.8 milyon ton se- üzerinde etkileri de daha baskın
ticari gemilere yönelik saldırıları, Aralık viyelerine yaklaşacak. Normal şartlar olacak. Hurdanın yeşil ekonomiyle
ayının ortasından itibaren yoğunlaştı. altında 2023 hedefimiz 16 milyon ton birlikte karbon salımı gibi sebeplerden
Kızıldeniz’de yaşanan bu gerginlik ile ve 16 milyar dolar ihracattı. Ancak öneminin daha da artacağı
beraber, birçok ülke, Körfez ülkeleri gerisinde kaldık” diye konuştu. Aslan, öngörülürken bu kapsamda bazı ülkel-
ve Uzak Doğu ile olan ticari 2022’deki 20 milyon tonluk ihracat er kendi hurdasını iç pazarında tutma
anlaşmalarda ticaret rotalarını seviyesine yeniden ulaşılmasının za- gayreti içinde önlemler alıyor. Hurdada
değiştirmek zorunda kaldı. Bu durum man alacağını, 2024 ihracat beklen- ithalata bağımlı olan Türkiye’nin, gele-
tedarik zincirinde aksamalara ve tisinin ise 15 milyon ton olduğunu cek yıllarda hammadde de bir sorun
navlun maliyetlerinin artmasına neden söyledi.Sektör ithalatının ise 2023’ün yaşamaması için şimdiden önlemlerini
olmakta. ilk 10 ayında yüzde 14,8 artışla 17,6 alması gerekiyor.
58